STOPNIE HARCERSKIE
System
składa się z próby harcerki/harcerza i sześciu stopni: ochotniczki/młodzika,
tropicielki/wywiadowcy, pionierki/odkrywcy, samarytanki/ćwika, harcerki
orlej/harcerza orlego, harcerki Rzeczypospolitej/harcerza Rzeczypospolitej.
Kolejne
stopnie przeznaczone są dla harcerek i harcerzy w określonym wieku:
- harcerki
i harcerze: ochotniczka-młodzik,
tropicielka-wywiadowca
- harcerki
starsze i harcerze starsi:
pionierka-odkrywca, samarytanka-ćwik
- wędrowniczki i wędrownicy: harcerka orla-harcerz orli, harcerka Rzeczypospolitej-harcerz Rzeczypospolitej.
PRÓBA HARCERKI / HARCERZA
Staram się
zasłużyć na miano harcerki/harcerza. Chcę poznać harcerstwo i dostosować się do
jego wymagań, określonych w prawie i Przyrzeczeniu Harcerskim. Chcę przebywać w
zastępie (patrolu)
i drużynie.
i drużynie.
Zalecany czas trwania próby: 3
– 6 miesięcy
Wymagania próby
1.
Znam i rozumiem treść
Przyrzeczenia Harcerskiego.
2.
Znam i rozumiem Prawo Harcerskie.
3.
Znam i rozumiem symbolikę
krzyża harcerskiego, lilijki i koniczynki. Potrafię wyjaśnić, do czego zobowiązuje
harcerskie pozdrowienie „Czuwaj”.
4.
Znam hymn harcerski i umiem go
zaśpiewać.
5.
Kompletuję swój mundur
harcerski.
6.
Systematycznie uczestniczę w zbiórkach
zastępu i drużyny.
7.
Wykonałam/em z zastępem
(patrolem) przynajmniej jedno zadanie zespołowe (lub projekt).
8.
Znam nazwę drużyny,
imię i nazwisko zastępowego i drużynowego i wiem, jak się z nimi skontaktować.
OCHOTNICZKA - MŁODZIK
Z ochotą poznaję smak harcerskiej przygody. W
swoim postępowaniu kieruję się Prawem Harcerskim. Pamiętam o codziennym dobrym
uczynku. Chętnie zdobywam nowe wiadomości
i umiejętności przydatne w zastępie, drużynie, domu i szkole. Jestem zaradna/y, dzielna/y
i pogodna/y.
i umiejętności przydatne w zastępie, drużynie, domu i szkole. Jestem zaradna/y, dzielna/y
i pogodna/y.
Do próby może przystąpić harcerka/harcerz,
która/y:
- złożyła/ył Przyrzeczenie
Harcerskie,
- aktywnie uczestniczy w
życiu zastępu i drużyny.
Zalecany czas trwania próby: 6-9
miesięcy
Wymagania stopnia:
Praca nad
sobą
- Staram się postępować
zgodnie z Prawem Harcerskim.
- W każdym widzę bliźniego.
Dostrzegam potrzeby bliźnich, wyrażam to przez spełnianie dobrych
uczynków.
- Mam swoją ulubioną
książkę. Korzystam z biblioteki.
- Mam swoje hobby,
zaprezentowałem je w zastępie, drużynie.
Życie
rodzinne
- Mam stały obowiązek domowy
i wywiązuję się z niego.
- Znam daty świąt rodzinnych
(imieniny, urodziny, rocznice) i pamiętam o nich.
- Dziele się z rodzicami
moimi radościami i niepowodzeniami.
Zaradność
życiowa
- Noszę mundur zgodny z
regulaminem obowiązującym w ZHP.
- Zaoszczędziłam/em niedużą
sumę pieniędzy i wydałam/em ją na zaplanowany wcześniej cel.
- Znam okolice swego domu i
szkoły. Wiem, gdzie jest przychodnia lekarska, apteka, poczta, posterunek
policji, dworzec autobusowy i dworzec kolejowy. Potrafię wskazać drogę do
tych miejsc.
- Dbam o własny wygląd i
czystość, utrzymuję porządek wokół siebie. Przyszyłam/em guzik, plakietkę
do munduru.
- Systematycznie uczestniczę
w zajęciach ruchowych (np. gimnastyka, gra w piłkę, jazda na rowerze, aerobik,
jazda na rolkach).
- Dbam o higienę osobistą i
zapobiegam przeziębieniom, odpowiednio się ubierając.
Wiedza
harcerska
- Wiem, kiedy powstał
skauting, kto był jego twórcą oraz kto tworzył harcerstwo na ziemiach
polskich. Wiem, czym wsławiły się Szare Szeregi.
- Wiem, kto jest bohaterem
mojej drużyny (szczepu).
- Potrafię zachować się w
kręgu i podczas ogniska. Znam zwyczaje i obrzędy mojego zastępu
i drużyny. - Wiem, jak oznacza się
funkcje pełnione w zastępie, drużynie, szczepie.
- Znam podstawy musztry
harcerskiej. Stanę w postawie zasadniczej i swobodnej, wykonam zwroty.
Ustawię się na zbiórce, zachowam się w szyku i zamelduję się. Odpowiednio
zachowam się podczas hymnu i wobec sztandaru.
- Mam śpiewnik harcerski.
Znam przynajmniej 5 piosenek harcerskich i pląsów.
Techniki
harcerskie
- Umiem zaradzić w przypadku
skaleczenia, otarcia nogi, zachłyśnięcia, niewielkiego oparzenia i stłuczenia,
krwotoku z nosa, użądlenia przez pszczołę lub osę. Odpowiednio
wykorzystuję dostępne środki opatrunkowe. Znam prawidłową temperaturę
człowieka
i potrafię ją zmierzyć. Znam numery telefonów pogotowia ratunkowego, policji, straży pożarnej oraz ogólnopolski numer alarmowy. Wiem, jak wezwać pomoc w nagłym wypadku. - Uczestniczyłam/em w grze
terenowej. Wyznaczyłam/łem strony świata za pomocą słońca, przedmiotów
terenowych i busoli. Dotarłam/em do wyznaczonego miejsca po znakach
patrolowych.
- Uczestniczyłam/em w wycieczce,
przygotowałam/em swój ekwipunek wycieczkowy, odpowiedni do warunków
atmosferycznych i terenowych. Potrafię bezpiecznie poruszać się po drodze
(samodzielnie i w grupie).
- Rozstawiłam/em namiot
turystyczny, ułożyłam/em i rozpaliłam/em bezpiecznie ognisko. Znam trzy
węzły.
- Byłam/em z zastępem lub
drużyną na wycieczce w lesie. Umiem się w nim zachować. Rozpoznałam/em po
sylwetce i liściach 5 drzew.
- Zaopiekowałam/em się
zwierzęciem lub rośliną.
- Znam co najmniej dwa
sposoby szyfrowania wiadomości.
Postawa
obywatelska
- Znam historię godła i barw
narodowych. Wiem, co oznaczają i potrafię się wobec nich zachować. Zaśpiewam
hymn państwowy.
- Odszukam na mapie Polski
miejsca, które dotąd odwiedziłem lub chciałbym odwiedzić.
- Wyrobiłem w sobie
pożyteczne domowe nawyki ekologiczne.
W
okresie próby uczestniczyłam/em w realizacji co najmniej dwóch zadań
zespołowych zastępu. Zdobyłam/em w czasie próby przynajmniej dwie sprawności.
Tropicielka-wywiadowca
Jestem na tropie harcerskiej przygody.
Przestrzegam Prawa i Przyrzeczenia Harcerskiego w życiu codziennym. Mam oczy i
uszy otwarte. Ćwiczę swoją spostrzegawczość. Aktywnie uczestniczę
w zadaniach zastępu i drużyny. Zdobywam harcerską wiedzę i doskonalę umiejętności z różnych dziedzin harcerskiego życia.
w zadaniach zastępu i drużyny. Zdobywam harcerską wiedzę i doskonalę umiejętności z różnych dziedzin harcerskiego życia.
Do próby może przystąpić harcerka lub harcerz,
która/y:
- zdobyła/ył stopień
ochotniczki/młodzika; jeśli nie posiada stopnia ochotniczki/młodzika,
realizuje próbę tropicielki/wywiadowcy poszerzoną o wiadomości i
umiejętności zawarte
w wymaganiach poprzedniego stopnia; - aktywnie uczestniczy w
życiu zastępu i drużyny.
Zalecany czas trwania próby: 6-12
miesięcy
Wymagania stopnia:
Praca nad
sobą
- Notuję sytuacje, w których
postąpiłam/em zgodnie i niezgodnie z Prawem Harcerskim i na ich podstawie
dokonałam/em wyboru punktu Prawa Harcerskiego, nad którym szczególnie
chciałabym/łbym mocno popracować.
- Robię codzienny rachunek
dobrych i złych uczynków.
- Ukończyłam/em próbę silnej
woli, np. przez tydzień zrezygnowałam/em ze słodyczy, oglądania telewizji,
gier komputerowych.
Życie
rodzinne
- Przygotowałam/em uroczysty
posiłek dla domowników lub uczestniczyłam/em
w przygotowaniach świąt rodzinnych. - Znam historię swojej
rodziny.
- Rozmawiam z rodziną o
swoich problemach.
Zaradność
życiowa
- Osiągnęłam/em dobre wyniki
w grach na spostrzegawczość.
- Uczestniczyłam/em w akcji
zarobkowej drużyny.
- Wiem, jakie zmiany
rozwojowe zachodzą u dziewcząt (u chłopców) w moim wieku. Staram się
poznać potrzeby i możliwości swojego organizmu.
- Znam szkodliwe skutki
palenia papierosów, picia alkoholu i zażywania narkotyków.
- Regularnie uprawiam
wybraną dziedzinę sportu lub aktywności ruchowej. Poprawiłam/em swoje osiągnięcia.
- Systematycznie ćwiczę
znajomość języka obcego.
- Korzystałam/em z
informacji PKS, PKP, uzyskałam/em potrzebny numer telefoniczny
i znalazłam/em potrzebną informację w internecie.
Wiedza
harcerska
1.
Znam najważniejsze wydarzenia z
dziejów harcerstwa. Potrafię wskazać kilka postaci zasłużonych dla ruchu harcerskiego.
- Wiem, jak powstała
tradycja Dnia Myśli Braterskiej.
- Wiem, co oznaczają skróty
WOSM i WAGGGS, wyjaśnię, dlaczego harcerki noszą na mundurze plakietkę
WAGGGS, a harcerze plakietkę WOSM.
- Znam historię swojej
drużyny (szczepu) oraz bohatera drużyny (szczepu). Wiem, jakie cechy
bohatera drużyny (szczepu) warto naśladować.
- Wiem, kto jest bohaterem
mojego hufca i mojej chorągwi.
- Znam nazwy stopni
harcerskich i instruktorskich oraz sposób ich oznaczania na mundurze.
Wiem, jakie sznury noszą instruktorzy komendy hufca, komendy chorągwi,
Głównej Kwatery i Przewodniczący ZHP. Znam ich miejsce w strukturze ZHP.
- Przeczytałam/em minimum
dwie książki o tematyce harcerskiej.
Techniki
harcerskie
- Znam skład apteczki
drużyny i wiem, jak stosować znajdujące się w niej środki. Potrafię
udzielić pierwszej pomocy w przypadku krwotoku, stłuczenia, oparzenia,
odmrożenia, skręcenia stawu, złamania kończyny, wystąpienia ciała obcego w
oku, omdlenia, udaru słonecznego. Pełniłam/em służbę samarytańską, np. na
wycieczce, biwaku, festynie.
- Wyznaczyłam/em azymuty w
terenie. Wykonałam/em szkic drogi, zaznaczając azymuty, charakterystyczne
obiekty i odległości. Posługując się busolą i mapą dotarłam/em do
wyznaczonego miejsca. Wyznaczyłam/em w nocy kierunek północny. Prawidłowo
oceniłam/em „na oko” odległość w terenie, długość przebytej drogi oraz
czas marszu.
W pomiarach wykorzystałem wymiary swojego ciała, np. wzrost, rozpiętość ramion i długość stopy. - Znam oznakowanie szlaków
turystycznych oraz zasady poruszania się po nich. Przeszłam/przeszedłem
oznaczonym szlakiem.
- Uczestniczyłam/em w
rozstawianiu obozu. Zbudowałam/em proste urządzenie obozowe lub wykonałam/em
element zdobnictwa obozowego. Znam osiem węzłów, wykorzystałam/em je w
praktyce (np. przy budowie urządzeń, w zdobnictwie obozowym lub podczas
wędrówki). Przygotowałam/em posiłek dla zastępu na kuchni polowej lub
kuchence turystycznej.
- Kompletuję ekwipunek
turystyczny odpowiedni na różne pory roku.
- Nadałam/em i odebrałam/em
wiadomość przekazaną alfabetem Morse’a.
- Odnalazłam/em w środowisku
naturalnym 5 roślin chronionych.
- Obserwowałam/em wybrane
zwierzę i opowiedziałam/em innym (w zastępie, w drużynie lub w klasie) o
swoich spostrzeżeniach.
- Wykonałam/em pożyteczną
pracę na rzecz przyrody.
Postawa
obywatelska
- Znam obszar swojej gminy i
jej siedzibę. Sprawnie posługuję się planem lub mapą swojej okolicy, na
jej podstawie dotrę we wskazane miejsce.
- Znam daty świąt
narodowych, wiem, jakie wydarzenia te święta upamiętniają. Przygotuję
z zastępem zbiórkę z okazji jednego z nich. - Potrafię wskazać na mapie
krainy geograficzne Polski.
- Wiem, kto jest protektorem
ZHP.
- Znam flagę Unii
Europejskiej. Potrafię wymienić kilka państw, które należą do Unii
Europejskiej.
W
okresie próby uczestniczyłam/em w realizacji co najmniej czterech zadaniach
zespołowych
i jednym biwaku.
i jednym biwaku.
Zdobyłam/em
w czasie trwania próby przynajmniej trzy sprawności, w tym przynajmniej jedną
dwugwiazdkową.
PIONIERKA - ODKRYWCA
Uczestnicząc w harcerskim życiu, odkrywam swoje
zainteresowania. Oceniam siebie i swoje postępowanie odwołując się do Prawa
Harcerskiego. Potrafię radzić sobie w różnych sytuacjach działając samodzielnie
i odpowiedzialnie. Można na mnie polegać. Jestem uczynna/ny, odważany,
samodzielna/ny.
Do próby może przystąpić harcerka/harcerz,
która/y:
- zdobyła/ył stopień
tropicielki/wywiadowcy. Jeśli nie posiada stopnia tropiciela/wywiadowcy,
realizuje próbę pionierki/odkrywcy poszerzoną o wiadomości
i umiejętności zawarte w wymaganiach poprzednich stopni, - aktywnie uczestniczy w
życiu zastępu i drużyny.
Zalecany czas trwania próby: 9-12
miesięcy
Wymagania stopnia:
Praca nad sobą
1. Określiłam/em
swoją największą słabość i podejmę próbę wyeliminowania jej.
2.
Aktywnie realizuję
obowiązki wynikające z mojej wiary.
3. Wykazałam/em, że potrafię poświęcić własną przyjemność na rzecz
obowiązku.
4. Zdobyłam/em
nową umiejętność przydatną w gospodarstwie domowym.
5. Rzetelnie
wykonuję swoje obowiązki domowe.
6. Zapisuję
ustalone terminy i wyznaczone zadania, jestem punktualna/ny i obowiązkowa/ny.
7. Wzięłam/ąłem
udział w zaplanowaniu i zorganizowaniu akcji zarobkowej dla drużyny.
8. Dbam
o sprzęt drużyny. Brałam/em udział w jego konserwacji.
9. Dbam
o zdrowie i pamiętam o aktywnym odpoczynku, odpowiedniej ilości snu,
prawidłowym odżywianiu się, umiem radzić sobie z problemami okresu dojrzewania.
10. Załatwiłam/em
powierzoną mi sprawę w instytucji lub urzędzie.
11. Zorganizowałam/em
wyjście zastępu lub drużyny (grupy koleżanek lub kolegów) do kina, teatru, na
koncert, do muzeum lub inną imprezę kulturalną.
12. Potrafię
w prostych sytuacjach porozumieć się w języku obcym.
- Umiejętnie korzystam z
Internetu (wyszukuję potrzebne informacje, posiadam adres
e-mail).
Doskonalenie
harcerskie
- Potrafię wskazać główne
etapy w dziejach harcerstwa.
2. Odwiedziłam/em
komendę mojego hufca. Znam adres komendy mojej chorągwi i Głównej Kwatery.
Wiem, jak nazywa się komendant hufca, komendant chorągwi, Naczelnik ZHP
i Przewodniczący ZHP.
i Przewodniczący ZHP.
3. Wiem,
jakie inne organizacje harcerskie działają w Polsce.
4. Czytam
książki o tematyce harcerskiej.
5. Znam
strukturę ZHP.
6. Potrafię
ocenić czynności życiowe (tętno i oddech), znam prawidłowe tętno dzieci
i dorosłych. Potrafię postąpić w przypadku utraty przytomności, ułożyć chorego w pozycji bocznej bezpiecznej. Umiem zastosować różne sposoby przenoszenia poszkodowanych. Potrafię postępować w przypadku zatrucia pokarmowego.
i dorosłych. Potrafię postąpić w przypadku utraty przytomności, ułożyć chorego w pozycji bocznej bezpiecznej. Umiem zastosować różne sposoby przenoszenia poszkodowanych. Potrafię postępować w przypadku zatrucia pokarmowego.
7. Odnalazłam/em
na mapie miejsce, w którym się znajduję, poprowadziłam/em w czasie gry
terenowej lub wycieczki zastęp wg mapy topograficznej. Na podstawie mapy
topograficznej określiłam/em długość trasy, nachylenie terenu, przybliżony czas
marszu, azymut na dany punkt. Zmierzyłam/em w terenie odległość i wysokość.
8. Kierowałam/em
budową urządzenia obozowego wg własnego projektu. Umiem sprawnie posługiwać się
sprzętem pionierskim. Potrafię zawiązać co najmniej 10 węzłów i ich
zastosowanie.
9. Brałem
udział w organizacji wycieczki zastępu lub drużyny.
10. Wyrobiłam/em
w sobie pożyteczne nawyki ekologiczne (oszczędzam wodę, gaszę światło,
segreguję odpady).
11. Wiem,
co to jest park narodowy, park krajobrazowy i rezerwat przyrody. Wymienię kilka
polskich parków narodowych oraz wskażę występujące w nich osobliwości
przyrodnicze. Odwiedziłam/em jeden z parków narodowych, krajobrazowych lub
rezerwatów.
Poszukiwanie pól służby
1.
Poznaję historię swojej
miejscowości. Wiem, co wyróżnia ją spośród innych (np. znane postacie, historyczne
wydarzenia, zabytki, sztuka ludowa).
2.
Wiem, na czym polega
demokracja. Brałam/em udział w demokratycznym podejmowaniu decyzji.
W
okresie próby uczestniczyłam/em w obozie lub zimowisku harcerskim oraz w co
najmniej dwóch biwakach lub rajdach, zrealizowałam/em co najmniej trzy
projekty, w tym przynajmniej jeden na rzecz środowiska (np. szkoły, osiedla).
Zdobyłam/em w tym czasie przynajmniej trzy sprawności (dwugwiazdkowe lub trzygwiazdkowe).
Poszukuję wzorów do naśladowania zgodnych z
harcerskimi wartościami zawartymi w Prawie
i Przyrzeczeniu Harcerskim. Szukam sytuacji, w których mogę pomóc. Pracuję nad swoim charakterem. Wywiązuję się ze swoich obowiązków. Poszukuję swoich zainteresowań i pasji. Rozwijam je zdobywając wiedzę i umiejętności w wybranych dziedzinach. Współtworzę życie drużyny.
i Przyrzeczeniu Harcerskim. Szukam sytuacji, w których mogę pomóc. Pracuję nad swoim charakterem. Wywiązuję się ze swoich obowiązków. Poszukuję swoich zainteresowań i pasji. Rozwijam je zdobywając wiedzę i umiejętności w wybranych dziedzinach. Współtworzę życie drużyny.
Do próby może przystąpić harcerka/harcerz,
która/y:
- zdobyła/ył stopień
pionierki/odkrywcy; jeśli nie posiada stopnia pionierki/odkrywcy,
realizuje próbę samarytanki/ćwika poszerzoną o wiadomości i umiejętności
zawarte
w wymaganiach poprzednich stopni; - aktywnie uczestniczę w
życiu zastępu i drużyny.
Zalecany czas trwania próby: 9-12
miesięcy
Praca nad
sobą
- Znam swoje dobre strony.
Rozwijam je i potrafię je wykorzystać na rzecz innych.
- Poszukuję autorytetów.
Czerpię z nich motywację do pracy nad sobą.
- Czynnie uczestniczę w
formach rozwoju duchowego, np. kuźnica, dyskusja, rekolekcje, pielgrzymka.
- Racjonalnie organizuję
własny czas. Planuje przebieg dnia, tygodnia.
- Znam zasady dobrego
wychowania, potrafię ubrać się odpowiednio do sytuacji.
- Potrafię korzystać z
osiągnięć postępu technicznego, przestrzegam przy tym zasad kultury (np.
znam zasady netykiety, wiem, jak korzystać z telefonu komórkowego w
miejscach publicznych, kontroluję czas spędzany przy komputerze).
- Udoskonaliłam/em swoją
technikę uczenia się lub poprawiłam/em oceny z wybranych przedmiotów
szkolnych.
- Systematycznie oszczędzam
pieniądze na określony cel.
- Uczę się języka obcego i
potrafię wykorzystać jego znajomość (np. przetłumaczyłam/em artykuł, nawiązałam/em
korespondencję ze skautem lub skautką).
- Zrobiłam/em przegląd swego
tygodniowego jadłospisu pod kątem wartości odżywczych, wyciągnęłam/wyciągnąłem
wnioski i wprowadziłam/em poprawki na przyszłość. Znam skutki
niedożywienia i przejadania się.
- Potrafię udzielić
pierwszej pomocy, w razie potrzeby potrafię zastosować resuscytację (ogól
czynności prowadzących do przywrócenia podstawowych czynności życiowych).
- Włączyłem się do
prowadzenia gospodarstwa domowego. W trakcie próby przejąłem na siebie
dodatkowe obowiązki.
- Załatwiłam/em sprawy
organizacyjne biwaku, wycieczki, obozu (np. zakup biletu zbiorowego, ubezpieczenie,
przygotowanie wykazu potrzebnego sprzętu, prowadzenie rachunków).
Doskonalenie
harcerskie
- Wyspecjalizowałam/em się w
wybranej dziedzinie harcerskiej (techniki harcerskie lub inna dziedzina
pomocna w pracy drużyny). Kierowałam/em projektem dotyczącym tej
dziedziny.
- Przeczytałam/em
przynajmniej jedną książkę, która pogłębiła moją wiedzę o dziejach ruchu
harcerskiego lub skautowego. Zaprezentuję innym (w zastępie, drużynie lub
w klasie) wybrane zagadnienie lub znaczącą postać z dziejów harcerstwa.
- Zorganizowałam/em według
własnego pomysłu akcję zarobkową w drużynie lub nawiązałam/am pożyteczne
dla drużyny kontakty (z osobą, instytucją).
- Znam cele działania
Związku Harcerstwa Polskiego.
Poszukiwanie
pól służby
1.
Jestem wrażliwa/wy na potrzeby
drugiego człowieka – świadomie i odpowiedzialnie podejmuje stałą służbę.
2.
Sporządziłam/em „mapę potrzeb”
występujących w najbliższej okolicy i uczestniczyłam/em w projekcie (zadaniu)
odpowiadającym na którąś ze wskazanych potrzeb.
3.
Orientuję się w bieżących
wydarzeniach politycznych, gospodarczych i kulturalnych kraju.
4.
Znam najważniejsze prawa i
obowiązki obywateli RP.
- Przeprowadziłam/em zwiad
tematyczny (np. poznając przyrodę, kulturę, historię, współczesne życie społeczne
i gospodarcze, poznając ciekawe osoby, mało znane miejsca, zapomniane
pamiątki historyczne). Sporządziłam/em dokumentację zwiadu (zawierającą
np. opisy, wywiady, pamiątki, fotografie, spis lektur na wybrany temat). W
interesujący sposób przedstawiłam/em ją w drużynie.
W okresie
próby uczestniczyłam/em w co najmniej trzech projektach. W czasie próby
zdobyłam/em co najmniej trzy sprawności (dwugwiazdkowe i trzygwiazdkowe).
Harcerka orla-harcerz orli
W harcerskiej wędrówce przez życie odnajduje wzory
do naśladowania. Kierując się Prawem Harcerskim buduję swój własny system
wartości. Sama/m wyznaczam swoje cele. Wybieram swoją drogę życiową. Dążę do
mistrzostwa w wybranych dziedzinach. Podejmuję wyzwania. Znajduję pole stałej
służby.
Do próby może przystąpić harcerka/harcerz,
która/y:
- zdobyła/ył stopień
samarytanki/ćwika. Jeśli nie posiada stopnia samarytanki/ćwika, realizuje
próbę harcerki orlej/harcerza orlego poszerzoną o wiadomości i
umiejętności zawarte w wymaganiach poprzednich stopni,
- aktywnie uczestniczy w
życiu drużyny,
- zrealizowała/ał próbę
wędrowniczą i otrzymała/ał naramiennik wędrowniczy,
- wspólnie z opiekunem
przygotowała/ał indywidualny program próby.
Zalecany czas trwania próby: 12–18
miesięcy
Wymagania stopnia wyznaczają płomienie
wędrowniczej watry
Siła ciała
- Prowadzę higieniczny tryb
życia i doskonalę swoją sprawność fizyczną. Znam granice swojej wytrzymałości
fizycznej.
- Zaplanowałam/em i zorganizowałam/em
wędrówkę o charakterze wyczynu.
Siła rozumu
- Samodzielnie planuję swój
czas. Znam podstawowe zasady dobrego planowania czasu.
- Rozsądnie gospodaruję
własnymi i powierzonymi zasobami finansowymi. Opracowałam/em sposób
sfinansowania wybranego przedsięwzięcia i zrealizowałam/em go.
- Pogłębiam swoją wiedzę i
umiejętności w różnych dziedzinach aktywności (nauka i kultura).
- Znalazłam/em dziedzinę, w
której chcę osiągnąć mistrzostwo. Mam już w niej osiągnięcia.
Siła ducha
- Na podstawie Prawa
Harcerskiego buduję swój system wartości. Potrafię otwarcie
i konsekwentnie go bronić. - Samodzielnie podejmuję
stałą służbę w dziedzinie życia duchowego.
- Staram się zrozumieć
innych i uznaję ich prawo do odmienności. Poznałam/em kilka kultur (np.
narodowych, wyznaniowych).
- Staram się żyć w harmonii
z naturą.
- Pielęgnuję więzi rodzinne.
- Znalazłam/em swoje miejsce
w grupie rówieśniczej (dokonując świadomych wyborów
i zachowując własny system wartości). - Pokonałam/em jedną ze
swoich słabości.
- Dziedziny swoich
zainteresowań porównałam/em z potrzebami środowiska. W ten sposób określiłam/em
swoje pole służby. Pełniłam/em służbę przez wyznaczony czas.
Formą zakończenia próby jest wędrówka
umożliwiająca własne, wewnętrzne podsumowanie próby. Sposób odbywania wędrówki
zależy od tradycji środowiska.
HARCERKA RZECZYPOSPOLITEJ-HARCERZ RZECZYPOSPOLITEJ
Mam własny system wartości wynikający z Prawa
Harcerskiego. Kieruję się nim we wszystkich aspektach swojego życia. Potrafię
godzić pełnione przeze mnie role, np. w rodzinie, w szkole,
w pracy, w działalności społecznej. Osiągam mistrzostwo w wybranych dziedzinach aktywności. Jestem świadomą/ym obywatelką/em RP. Swoją postawą i postępowaniem prezentuję harcerski styl życia.
w pracy, w działalności społecznej. Osiągam mistrzostwo w wybranych dziedzinach aktywności. Jestem świadomą/ym obywatelką/em RP. Swoją postawą i postępowaniem prezentuję harcerski styl życia.
Do próby może przystąpić harcerka/harcerz,
która/y:
- zdobyła/ł stopień harcerki
orlej/harcerza orlego,
- wspólnie z opiekunem
przygotowała/ał indywidualny program swojej próby.
Zalecany
czas trwania próby: 12–24 miesiące
Wymagania
na stopień wyznaczają polana wędrowniczej watry:
·
Praca nad
sobą
·
Służba
·
Poszukiwanie
swojego miejsca w społeczeństwie
Indywidualne
zadania próby harcerki Rzeczypospolitej-harcerza Rzeczypospolitej
harcerka/harcerz buduje zgodnie z trzema wymienionymi kierunkami pracy wędrowniczej.
W pracy nad sobą umacnia swoje zalety i niweluje wady oraz słabości. Dba o
zdrowie i kondycję fizyczną. Rozwija swoją osobowość przez udział w różnych
formach życia duchowego i kulturalnego. Pełni stałą służbę, która przynosi
wymierne efekty. Poszukując swojego miejsca w społeczeństwie, konsekwentnie
realizuje swój pomysł na życie: w nauce i w pracy, w rodzinie, rozwijając pasje
i zainteresowania. Zna swoje prawa i obowiązki, wynikające z pełnionych ról
społecznych, stara się wywiązywać z nich jak najlepiej. Wie, na czym opiera się
system państwa prawa, zna w nim swoje miejsce. Szuka drogi osiągnięcia
samodzielności ekonomicznej.
Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń